تحلیل صفحات اینستاگرام استفاده از ابزار Instagram insights
اینستاگرام به عنوان یک شبکه اجتماعی پیشرو توانسته چنین ابزاری را به صورت کاملاٌ دقیق و حرفهای در اختیار کسبوکارها قرار دهد و کسبوکارها بتوانند شناخت دقیقی از کاربران فعال اینستاگرام خود داشته باشند. این ابزار در اینستاگرام insights نام دارد و تنها بر روی صفحات تجاری (Business Profile) فعال است! یعنی اگر نیاز به این ابزار دارید، ابتدا باید صفحه خود را تجاری کنید و سپس به این ابزار دسترسی داشته باشید.
ابزار Instagram insights برای آنالیز اینستاگرام
ابزار Instagram insights یک ابزار کاربردی در زمینه آنالیز اینستاگرام و رفتار کاربران در صفحه تجاری شما است؛ در واقع این ابزار به شما کمک میکند تا اطلاعات زیادی دربارۀ کاربران خود کسب کنید.
برخی از این موارد عبارتند از:
- امکان مشاهده تعداد پستهای منتشرشده در زمانهای مختلف
- امکان مشاهده تعداد بازدید از صفحه در هفته گذشته به همراه گزارش افزایش یا کاهش آنها
- امکان مشاهده تعداد کلیک انجامشده بر روی لینک بایو
- امکان مشاهده تعداد کلیک بر روی دکمۀ دایرکت یا تماس
- امکان مشاهده تعداد ذخیره پستهای شما
- امکان دسترسی به اطلاعاتی فراتر از تعداد بازدید در بخش ایستوری
- امکان مشاهده موقعیت جغرافیایی اکثریت کاربران
- امکان افزودن لینک به استوری در صورت داشتن ۱۰K دنبالکننده
- امکان استفاده از تبلیغات اسپانسر اینستاگرام
- امکان پرداخت دلاری کاربران در صورت داشتن حساب ارزی
- امکان تبدیل صفحه اینستاگرام به فروشگاه اینترنتی
- و…
در واقع با استفاده از حساب تجاری اینستاگرام میتوانید بدون پرداخت هزینه به تمامی این اطلاعات دسترسی داشته باشید و کسبوکار خود را بر اساس آمار بدست آمده توسعه دهید! در ادامۀ این مقاله قصد داریم به آموزش ابزار Instagram insights بپردازیم و نحوه آنالیز اینستاگرام را توضیح دهیم. پیش از هر اقدامی باید مطمئن شوید صفحه اینستاگرام شما Public است تا بتوانید آن را به یک صفحه تجاری تبدیل کنید.
آموزش استفاده از ابزار Instagram insights
اکنون که صفحه اینستاگرام شما به یک صفحه تجاری تبدیل شده است، ابزار Instagram insights نیز بر روی اینستاگرام شما قابل دسترسی است. البته توجه داشته باشید تا یک هفته پس از تجاری کردن صفحه اینستاگرام خود به دادهای دسترسی نخواهید داشت و باید به مدت ۴ الی ۷ روز منتظر بمانید. پیش از آنکه بخواهیم به سراغ بررسی این ابزار برویم، باید با فرهنگ لغت ابزار آشنا شویم تا راحتتر بتوانیم از آن استفاده کنیم. برخی اصطلاحات این بخش که اهمیت زیادی دارند، در همین بخش برای شما لیست کردهایم.
فرهنگ لغت استفاده از ابزار Instagram insights
Impressions: به تعداد دفعاتی که یک پست دیده شده گفته میشود؛ اگر یک کاربر دو بار از یک پست بازدید کند، تعداد دیده شدن آن پست توسط آن کاربر ۲ است.
Engagement: این مورد نشاندهنده تعامل کاربران است! در واقع مجموع تعداد لایک، کامنت و تعداد ذخیره تصاویر یک پست را نشان میدهد و در بازاریابی اینستاگرام تعامل کاربران مسئله بسیار مهمی به شمار میآید. این بخش از insights Instagram به شما کمک میکند تا بتوانید پستهای مورد علاقه کاربران صفحه اینستاگرام خود را شناسایی کنید و بر اساس سلیقه و علاقه آنها پست منتشر کنید.
Engagement (تعداد لایک + تعداد کامنت + تعداد ذخیره / تعداد بازدید کل)*۱۰۰ =
Saved: نشاندهنده تعداد ذخیرهشدن یک پست توسط کاربران است؛ هرچقدر تعداد آن بیشتر باشد، یعنی کاربران باز هم دوست دارند آن پست را مشاهده کنند. تعداد ذخیره یک عکس نیز یک عامل بسیار مهم در ایجاد پست اینستاگرام است؛ هرچقدر تعداد ذخیره عکس بیشتر باشد، یعنی کاربران دوست دارند دوباره آن عکس را در زمانی دیگر مشاهده کنند و میتوانید با ایجاد پستهایی که تعداد ذخیره آن زیاد است، صفحه خود را محبوبتر کنید.
Reach: تعداد اکانتها و کاربرانی که پستهای شما را مشاهده میکنند؛ اگر یک کاربر ۱۰ بار از یک پست بازدید کند، عدد آن همان ۱ باقی خواهد ماند! بنابراین همیشه تعداد Impressions بیشتر از Reach است. این کار به افزایش فالور واقعی اینستاگرام کمک میکند و آنالیز آن اهمیت زیادی دارد.
Like: تعداد دفعاتی که کاربران یک پست را لایک میکنند؛ هرچقدر تعداد لایک یک پست بیشتر باشد، صفحه شما محبوبتر میشود! لازم است بدانید اهمیت این بخش از Engagement کمتر است اما تاثیر مستقیم در افزایش آن دارد.
اکنون برای دسترسی به این ابزار کافی است وارد پروفایل خود شوید و بر روی آیکن آن کلیک کنید؛ آیکن مربوط به insignts را در تصویر زیر میبینید:
این بخش آمار و ارقام زیادی در اختیار شما قرار میدهد که هر یک از آنها برای کسبوکارها مختلف حائز اهمیت است. بخش اول تعداد کاربرانی از صفحه شما بازدید کردهاند را نمایش میدهد و شامل دو بخش است:
- دنبالکنندگان (Followers): این بخش تعداد دنبالکنندگان صفحه اینستاگرام شما را نمایش میدهد و افزایش یا کاهش آنها در ۷ روز گذشته را هم گزارش میکند.
- پستها (Posts): این بخش تعداد پستهای صفحه اینستاگرام شما را نشان میدهد و اگر در هفته گذشته پستی را منتشر یا حذف کرده باشید، تغییر تعداد پستها را گزارش میکند.
هیچ اتفاقی در اینستاگرام اتفاقی نیست! اگر کاربران شما کاهش یا افزایش داشتهاند یا تعامل آنها دچار تغییر شده است، حتما اتفاقی در کسبوکارتان رخ داده است. بنابراین مهمترین مسئله تعامل دنبالکنندگان است که اگر تعداد دنبالکنندگان کاهش پیدا کند، ممکن است سبب کاهش تعامل آنها نیز شود. تغییراتی که در این صفحه به شما گزارش میشود، میتواند یک هشدار برای کسبوکارتان باشد و باید آن را جدی بگیرید.
آنالیز اینستاگرام، تحلیل کامل و دقیق صفحات (Instagram insights)
این بخش یکی از مهمترین بخشهایی است که برای کسبوکارهای اینستاگرام اهمیت زیادی دارد. در این بخش میتوانید تعداد کل بازدید انجام شده از پستهای اینستاگرام را مشاهده کنید و گزارشی از افزایش یا کاهش تعداد آن داشته باشید.
زیاد بودن تعداد بازدید پستها تا زمانی خوب است که از تعداد لایک و کامنت خیلی بیشتر نباشد! در واقع اگر بازدید پستهای شما زیاد است اما تعداد کامنت و لایک آنها کم است، تعامل (Engagement) شما پایین است. این موضوع نشاندهنده آن است که پستهای شما نمیتواند برای کاربران کاربردی باشد و نظر آنها را جلب کند.
شناسایی جنسیبت، سن و موقعیت جغرافیایی کاربران اینستاگرام
یکی از مهمترین دادههایی که میتواند کمک زیادی به کسبوکارها کند، سن کاربران است! در واقع شما باید پستهایی را در اختیار کاربران قرار دهید که متناسب با علاقۀ آنها باشد و شناسایی سن کاربران کمک زیادی به این موضوع میکند. موقعیت جغرافیایی کاربران یکی دیگر از مسائل حائز اهمیت است که با استفاده از آن میتوانید برای برگزاری دورهمیها و همایشهای خود تصمیمگیری کنید. همچنین جنسیت کاربران نیز در ارائه پستهای مفید به آنها اهمیت دارد و با استفاده از ابزار Instagram insights به راحتی میتوانید به آنالیز اینستاگرام و صفحه خود بپردازید.
Men: این بخش درصد دنبالکنندگان مرد را به شما نمایش میدهد.
Women: در این بخش درصد مربوط به تعداد دنبالکنندگان زن در اختیارتان قرار دارد.
Age: در این بخش محدوده سنی کاربران شما در دسترس است.
اگر مدیریت یک صفحه مربوط به فروش محصول را برعهده دارید، با دانستن جنسیت و سن کاربران خود میتوانید محصولات مناسب با آنها ارائه کنید و نرخ تبدیل صفحه خود را افزایش دهید. در بخش پایین این تصویر یک نمودار در دسترس شما قرار دارد که لیست چند شهر که کاربران شما از آن شهرها از پستهای شما بازدید کردهاند را در اختیارتان قرار داده است.
کاربران صفحه اینستاگرام در چه ساعتی از روز فعالیت بیشتری دارند؟
افزایش تعامل کاربران یکی از مسائل مهم است و برای هر کسبوکاری اهمیت دارد؛ یعنی کسبوکارها به دنبال افزایش لایکها و کامنتهای کاربران هستند و این مسئله نیازمند تدوین استراتژی برای انتشار پستها است. مسئله مهم انتشار پستها در زمان فعالیت کاربران است و این اطلاعات برای هر صفحه اینستاگرام متفاوت است. Instagram insights به شما این اطلاعات را در طی یک هفته میدهد:
Days: این گزینه میزان فعالیت کاربران را در یک روز از هفته نمایش میدهد؛ مثلا در برخی از کسبوکارها میزان فعالیت کاربران در روزهای تعطیل بیشتر است که اگر تعداد کمی پست منتشر میکنند، باید پستهای خود را در همان روزها منتشر کنند.
Hours: این بخش به شما میزان فعالیت کاربران در هر ساعت از یک روز را نمایش میدهد؛ با دانستن این زمان فعالیت اکثر کاربران صفحه خود میتوانید پستها را در همان ساعت منتشر کنید و تعامل آنها را افزایش دهید.
اطلاعاتی که در بخش Instagram insights بدست میآیند بسیار مفید هستند اما جالب است بدانید با تجاری کردن صفحه خود اطلاعات دیگری نیز در اختیارتان قرار دارد. در واقع تا اینجا تنها صفحه خود را به صورت کلی آنالیز کردهاید و دو بخش بسیار مفید دیگر وجود دارد که در ادامه آنها را بررسی میکنیم.
آنالیز پستهای اینستاگرام
پستهای اینستاگرام که شامل عکس و فیلم هستند، پس از انتشار قابل آنالیز هستند! در واقع شما میتوانید تعداد بازدید پست، تعداد ذخیره پست، منبع بازدید پست و… را که در حالت معمولی اینستاگرام وجود دارند را مشاهده کنید. برای اینکار کافی است یکی از پستهای خود را انتخاب کرده و به صفحه آن مراجعه کنید. پس از ورود به این بخش باز هم با آیکن Instagram insights مواجه هستید که با کلیک بر روی آن، یک پنجره از پایین موبایل به شما نمایش داده میشود:
Like: در این بخش میتوانید تعداد لایک هر پست را مشاهده کنید.
Comment: در این بخش میتوانید تعداد کامنت هر پست را مشاهده کنید.
تعداد لایک و کامنتهای یک پست در صفحه عمومی یا خصوصی اینستاگرام نیز وجود دارد و نیازی به صفحه تجاری نیست؛ اما اطلاعات مفید دیگری وجود دارند که در پایین به بررسی آنها میپردازیم.
Saved: یکی از قابلیتهای اینستاگرام، قابلیت ذخیره پستهای اینستاگرام است؛ یعنی اگر کاربری یک پست را مشاهده کند و از آن خوشش بیاید، با کلیک بر روی آیکن ذخیره، میتواند آن را ذخیره کند. در این بخش میتوانید تعداد ذخیره پست موردنظر خود را مشاهده کنید.
Profile Visits: این بخش تعداد کاربرانی را که پس از دیدن پست شما از پروفایلتان نیز بازدید کردهاند، نمایش میدهد.
Follows: برخی کاربران پس از دیدن پستهای شما، صفحه شما را دنبال میکنند! در این بخش شما میتوانید تعداد دقیق کاربرانی را که از طریق پست موردنظرتان شما را دنبال کردهاند، مشاهده کنید.
Discovery
این بخش اطلاعات مفید دیگری را در اختیار شما قرار میدهد و با استفاده از آن میتوانید متوجه شوید که کاربران از کدام بخش پست شما را دیدهاند.
در بخش اول مشخص میشود که چند درصد از کاربرانی که پست شما را مشاهده کردهاند، در لیست دنبالکنندگان شما قرار نداشتهاند.
Reach: در این بخش میتوانید تعداد کاربرانی را که از پست شما بازدید کردهاند، مشاهده کنید.
Impressions: در این بخش میتوانید تعداد بازدید پست موردنظرتان را ببینید؛ هر چقدر تعداد بازدید پستهای شما زیاد باشد اما تعامل کاربران (لایک، کامنت و ذخیره پستها) کمتر باشد، یعنی پستهای شما مورد پسند کاربران نیست و باید در آنها تجدید نظر کنید.
From Home: در این بخش تعداد بازدید صورت گرفته از پست توسط صفحه اصلی اینستاگرام را ببنید؛ با تحلیل این بخش میتوانید تعداد بازدیدهای انجام شده از سمت دنبالکنندگان خود را مشاهده کنید.
From Profile: در این بخش تعداد بازدید صورت گرفته از پست توسط صفحه پروفایل خود را ببنید! این بخش معمولا زمانی است که کاربران صفحه شما را با فردی دیگر به اشتراک گذاشته باشند یا پس از مشاهده یک پست از صفحه شما، به پروفایل بروند و پستهای دیگر را مشاهده کنند.
From Hashtags: در این بخش تعداد بازدید صورت گرفته به وسیله هشتگهای اینستاگرام را ببنید. هشتگها در شبکههای اجتماعی اهمیت زیادی دارند و اینستاگرام اخیرا هشتگها را بر اساس میزان محبوبیت کاربران دستهبندی کرده است! این یعنی به راحتی میتوانید با استفاده از هشتگهای مرتبط پستهای خود را به تعداد زیادی از کاربران نمایش دهید.
From Explore: در این بخش تعداد بازدید صورت گرفته از بخش اکسپلور اینستاگرام را مشاهده کنید.
From Other: در این بخش تعداد بازدید صورت گرفته از منابع دیگر را مشاهده کنید.
آنالیز استوریهای اینستاگرام
استوریهای اینستاگرام یکی از بخشهای بسیار پرکاربرد توسط کاربران است و ممکن است در روز چندین بار از این ابزار استفاده کنند. آنالیز این بخش نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و نمیتوان از اهمیت آن چشمپوشی کرد؛ در این بخش قصد داریم به آموزش آنالیز استوریهای اینستاگرام بپردازیم تا بتوانید استوریهای محبوب صفحه خود را شناسایی کنید.
Interactios
این بخش به فعالیتهای کاربران در بخش استوریهای صفحه شما مربوط میشود.
Replies: تعداد کاربرانی را که با استفاده از ارسال پیام به استوری شما پاسخ دادهاند، نشان میدهد. هرچقدر تعداد پاسخ به استوری شما بیشتر باشد، میتوان به محبوبیت استوریها پی برد و اگر تعداد آنها زیاد باشد تعامل کاربران بیشتر است و میتوانید استوریهای نظیر آن تولید کنید.
Discovery: در این بخش میتوانید تعداد بازدید استوریهای خود را مشاهده کنید.
Navigation: این بخش تعداد کاربرانی که را بر انگشت روی استوری شما نگه داشتهاند تا کمی بیشتر آن را مشاهده کنند، نشان میدهد.
Back: این بخش تعداد کاربرانی را برای مشاهده استوری قبلی شما بر روی صفحه ضربه زدهاند، نمایش میدهد.
Forward: این بخش تعداد کاربرانی را برای مشاهده استوری بعدی شما بر روی صفحه ضربه زدهاند، نمایش میدهد.
Next Story: این بخش نشاندهنده تعداد کاربرانی است که برای دیدن استوری کاربر بعدی صفحه موبایل را لمس کردهاند.
Exited: این بخش نشاندهنده تعداد کاربرانی است که پس از مشاهده استوری شما بخش استوریها را ترک کردهاند و استوریهای بعدی را ندیدهاند.
استفاده از Instagram insights filter در بخش استوری و پستها
یکی از بخشهای کاربردی Instagram insights استفاده از ابزار فیلتر کردن محتوا بر اساس فاکتورهای مختلف است! در بخش استوری و پستها شما میتوانید مطالب خود را بر اساس impressions، Reach، Exits، Replies و… فیلتر کنید. کاربرد این بخش برای زمانی است که میخواهید پستهای با تعامل بالا را استوریهای محبوب کاربران که به آن پاسخها زیادی داده داده شده را شناسایی کنید. این کار به شما کمک میکند تا بتوانید پستها و استوریهایی بر اساس علاقۀ کاربران ایجاد و منتشر کنید؛ اگر این روند را ادامه دهید، در مدت کوتاهی تعامل صفحه شما افزایش پیدا میکند و به کسبوکارتان کمک میکند.
Impressions: این فیلتر به شما کمک میکند تا استوریهای خود را در بازههای زمانی مختلف و به ترتیب تعداد بازدید صورت گرفته نمایش دهید.
Reach: این فیلتر به شما کمک میکند تا استوریهای خود را به ترتیب تعداد کاربرانی که استوری شما را مشاهده کردهاند، مشاهده کنید.
Exits: این فیلتر به نیز به نمایش استوریها به ترتیب تعداد خروج کاربران از استوری کمک میکند.
Replies: این بخش نیز به شما کمک میکند تا بتوانید استوریهای خود را بر اساس تعداد پاسخ هر استوری مرتب کنید.
فیلتر Replies اهمیت زیادی دارد و میتوانید استوریهایی که بیشترین ریپلای را داشتهاند، شناسایی کنید و محتوای بیشتری متناسب با آن برای کاربران منتشر کنید.
نتیجهگیری
تحلیل و آنالیز هر فعالیتی همیشه اهمیت زیادی داشته و دارد! در واقع هنگامی که شما کاری انجام میدهید، آنالیز کار است که نتیجه را به شما نشان میدهد. کسبوکارها نیز برای دیدن نتیجه کار و تدوین استراتژیهای بهتر نیازمند تحلیل و آنالیز هستند. یکی از مسائلی که سبب شده تا اینستاگرام بتواند بستر مناسبی برای کسبوکارهای آنلاین باشد، قابلیت آنالیز و تحلیل آن است؛ در این مقاله به بررسی کامل ابزار Instagram insights که در زمینه آنالیز صفحات تجاری اینستاگرام کاربرد دارد را مورد بررسی قرار دادیم.
دیدگاهتان را بنویسید